FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/08/2012

Preskriptionstid - narkotikabrott

Hej! Om en person är misstänkt för narkotikabrott och har varit arresterad/förhörd, och sedan inte går att få tag på. Hur lång är då preskriberingstiden? Och hur räknar man, från den dag den misstänkte blev arresterad eller senare? Tack ska ni! MVH Peter.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. Inledningsvis kan det konstateras att narkotikabrott enligt normalgraden (det vill säga varken ringa eller grovt) kan ge högst tre år i fängelse enligt narkotikastrafflagen 1 § andra stycket. Gällande presikriptionstiden är den, enligt Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) 35 kap 1 § 3 punkten, med mindre personen häktats eller anhållits, tio år för narkotikabrott av normalgraden. Preskriptionstiden räknas, enligt Brottsbalken 35 kap 4 § 1 stycket, från och med den dag brottet begicks. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare