Parkeringbot

Hej. Jag har fått en parkeringsböter som jag anser vara felaktig. Jag parkerade på en privat p-plats tillhörande ett företag kl. 12.30. Jag gick över gatan för att hämta en person. Jag kom tillbaka 12.33. Då gav en person mig en p-bot som angav tidsangivelsen 12.20 - 12.30.

Nu undrar jag hur lång tid det ska dröja innan man får skriva en p-bot? Vad har jag för chanser att vinna denna tvist i tingsrätten? jag har vittne på att jag var i min lägenhet 12.20.

MVH/ Michael

Lawline svarar

Hej!

Enligt vägverkets praxis ska det gå fem minuter innan felparkeringsavgift kan skrivas ut. Detta finns dock inte reglerat i lagen om felparkeringsavgift eller förordning om felparkeringsavgift, se http://www.lagen.nu. Det finns alltså inget lagligt hinder mot att en trafikkontrollant skriver ut felparkeringsavgift så fort ett fordon står felparkerat.

I Ditt fall är det dessutom fråga om en privat parkeringsplats tillhörande ett företag. Dessa omfattas inte av vägvärkets regler och praxis utan lag om kontrollavgifter vid olovlig parkering blir tillämplig, se http://www.lagen.nu. Ej heller i denna lag sägs något om hur lång tid det ska dröja innan avgift får skrivas ut. Det är alltså upp till det privata parkeringsbolaget om de vill tillämpa någon typ av "femminutersregel" eller inte.

Mycket tyder visserligen på att parkeringsbolaget har som praxis att vänta 10 min innan avgift skrivs ut med tanke på att boten angav tidsangivelsen 12.20-12.30. Men, med tanke på att detta ej finns reglerat och endast tycks tillämpas på parkeringsbolagets goda vilja tror jag chanserna är mycket små för att vinna en eventuell tvist, tyvärr.

Vänligen,

Rådgivare