Förhandling enligt 10 och 11 §§ MBL

Hej, Jag har en fråga avseende skillnaden mellan den allmänna förhandlingsrätten och samverkansförhandling i MBL. Vad måste förhandlas enligt 10 paragrafen MBL? Tidigare har jag läst att om ett företag ska lägga ut Ett arbete på entreprenad så ska det förhandlas enligt 10 paragrafen? Ska det då inte förhandlas enligt 11 paragrafen också då det är en viktig förändring av verksamheten? Kontentan är helt enkelt att jag har svårt att skilja mellan vilka typer av frågor som ska förhandlas enligt respektive paragraf som om förhandlingar enligt 10 och 11 paragrafen kan ske samtidigt. Tack på förhand.

Lawline svarar

En viktig skillnad mellan 10 och 11 §§ MBL är att förhandling _skall_ ske på intiativ av arbetsgivaren enligt 11 §, medans 10 § ger arbetstagarorganisationen _rätt_ att påkalla förhandling. Situationer som faller under 10 § måste alltså inte förhandlas, om inte facket påkallar det. Om situationen däremot faller under 11 § och det inte finns särskilda skäl att frångå bestämmelsen, är arbetsgivaren skyldig att förhandla med facket. Huruvida ett beslut av ett företag att lägga ut arbete på entreprenad ska förhandlas enligt 10 eller 11 §§ är fråga som troligtvis måste bedömas från fall till fall. Då företag skiljer sig åt i storlek, verksamhet m.m. kan man nog komma fram till olika svar vad gäller frågan om det är en viktig förändring av verksamheten. Om man finner att åtgärden är en viktig förändring av verksamheten ska förhandling ske på initiativ av arbetsgivaren enligt 11 § MBL. Är det så att arbetsgivaren trots detta inte påkallar förhandling och förändringen påverkar en arbetstagare som är medlem i en arbetstagarorganisation har organisationen dock rätt att med stöd av 10 § MBL påkalla förhandling. På sätt och vis skulle man kunna se detta som att situationen faller under såväl 10 som 11 §§ MBL. Däremot kan förhandling enligt paragraferna inte ske samtidigt eftersom det avgörande är vem som påkallar förhandling (organisationen enligt 10 § och arbetsgivaren enligt 11 §). Anses åtgärden inte vara en viktig förändring av verksamheten kan facket ändå få igenom en förhandling, med stöd av 10 § MBL, förutsatt att åtgärden påverkar förhållandet mellan en arbetstagare som är medlem i facket och dennes arbetsgivare. Om man t.ex. väljer att omplacera en arbetstagare till en annan avdelning anses det troligtvis inte vara en viktig förändring av verksamheten, men arbetsgivareorganisationen har ändå rätt till förhandling med arbetsgivaren. Det är svårt att ge dig ett rakt svar på vilka frågor som förhandlas enligt vilken bestämmelse eftersom det måste ske en bedömning i varje enskilt fall. Det avgörande är om åtgärden anses vara en viktig förändring av verksamheten. I så fall föreligger _förhandlingsskyldighet_ enligt 11 § MBL. Om det inte anses vara en viktig förändring av verksamheten är det avgörande om åtgärden berör förhållandet mellan arbetstagaren och arbetsgivaren, och om arbetstagaren är medlem i arbetsgivarorganisationen. I så fall föreligger _förhandlingsrätt_ för organisationen. Se gärna https://lagen.nu/1976:580. Lycka till! Louise Bjartell
Louise BjartellRådgivare