Ej synligt parkeringstillstånd

Hej! Jag fick en "kontrollavgift" efter att ha parkerat utanför Bromma Blocks i slutet av vintern, då jag jobbade där och hade giltigt personaltillstånd i framrutan. På P-boten stod det att biljetten ej var synlig, men det snöade den aktuella dagen! Jag överklagade detta direkt, och har sen inte hört något förräns nu. FIck brev från HOJAB om att "omständigheterna inte utgör giltigt skäl för överklagan", och att ärendet går till inkasso om 10 dagar. Men om det snöar ute, hur ska jag då försäkra mig om att de ser biljetten? Åligger det varje person att ta bort snön så biljetterna syns? Om jag betalar nu för att slippa inkasso, hur får jag sen tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Den lag som reglerar rätten att ta ut kontrollavgifter på tomtområden/parkeringsytor är Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (se https://lagen.nu/1984:318). I tionde paragrafen samma lag stadgas att avgift inte får tas ut om det med hänsyn till omständigheterna vid den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt. Av förarbetena till nämnda lag framgår att det bara är i exceptionella undantagsfall som det skulle kunna komma ifråga att en olovlig parkering (en felplacerat skymt tillstånd likställs med en olovlig parkering) efterges. Även ordalydelsen till bestämmelsen ger stöd för denna restriktiva tolkning (uppenbarligen oskäligt). Utan att veta hur väl/dåligt ditt tillstånd var placerat och vilka väderförhållanden som rådde kan alltså konstateras att det krävs tämligen mycket för att tionde paragrafen ska bli aktuell. En annan sak är naturligtvis att saker som du som parkör inte kan råda över inte ska kunna ligga till grund för en kontrollavgift. Har du gjort allt som kan krävas av dig ska du alltså inte behövs betala. Om du fortfarande anser att du har rätt trots att ditt överklagande till parkeringsbolaget fått avslag kan du fortsätta att bestrida kontrollavgiften. Parkeringsbolaget måste i så fall dra saken till Tingsrätten där båda parterna ges möjlighet att föra fram bevisning för att styrka sin sak. Ett l om kontrollavgift klassas som ett s.k. "småmål". Det innebär att du, om du förlorar målet, inte blir tvungen att betala motpartens rättegångekostnader. Däremot finns det, vid negativ utgång, risk för att du måste betala ränta på den ursprungliga kontrollavgiften. Vill du ablita ett juridiskt biträde kostar det naturligtvis också. Lycka till!
Erik LindgrenRådgivare