FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/08/2012

Reseförbud och anmälningsskyldighet

Får man åka utomlands i väntan på en rättegång? och isf hur gör man för att rättegången inte kommer att bli då man är utomlands? vet ju inte när den kommer att bli.

Lawline svarar

Hej, kul att du kommit till oss på lawline för svar på din fråga. Som alltid när det rör sig om frågor beträffande rättegång är det rättegångsbalken (1942:740), se; http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.HTM, som är tillämplig. Vad gäller just fråga om man kan eller inte kan åka utomlands i väntan på en rättegång, återfinns svar på detta i 25 kap. om reseförbud och anmälningsskyldighet. Till en början kan sägas att man som utgångspunkt har rätt att resa i väntan, så till vida du infinner dig i rätten på utsagd tid. Av 1 § följer att reseförbud eller anmälningsskyldighet får beslutas om någon är skäligen misstänkt för ett brott på vilket fängelse kan följa. Vidare skall det finnas en flyktrisk, alltså en risk att den misstänkte avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff. Då jag inte vet vad du står åtalad för är det för mig omöjligt att ge dig ett konkret svar. Men av 3 § framgår att reseförbud skall meddelas av åklagare eller rätten, ergo skall det inte vara några problem för dig att resa bort. Vad du kan göra för att vara helt säker är helt sonika att kontakta åklagaren. Lycka till. Jacob
Lawline RådgivareRådgivare