FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/08/2012

Utevaro från rättegång, laga förfall, allmänt.

Får man åka utomlands i väntan på en rättegång? och isf hur gör man för att rättegången inte kommer att bli då man är utomlands? vet ju inte när den kommer att bli.

Lawline svarar

Hej! Om du inte är belagd med reseförbud så har du rätt att resa var du vill. Du ska kallas till huvudförhandlingen och kallelsen ska komma inom skälig tid innan huvudförhandlingen ska hållas, 32 kap 1 § Rättegångsbalken (RB) (https://lagen.nu/1942:740#K32P1S1) Skälig tid är t.ex. INTE dagen innan. Om du bokat en resa och blir kallad till huvudförhandlingen måste du höra av dig till domstolen och berätta hur det ligger till. Det kan hända att det går att byta datum, men det är absolut inte någon självklarhet, 32 kap 4 § RB (https://lagen.nu/1942:740#K32P4S1). Om huvudförhandlingen ändå hålls, så krävs det att du haft "laga förfall" för din utevaro för att olika påföljder inom rättegången inte ska drabba dig. Laga förfall innefattar bl.a. sjukdom, avbrott i trafik och liknande, och andra händelser som man inte kunnat förutse 32 kap 8 § RB (https://lagen.nu/1942:740#K32P8S1). Rätten skulle kanske inte anse en bokad utlandsresa som laga förfall. Det är svårt att säga hur rätten skulle se på utevaron eftersom reglerna skiljer sig mellan olika måltyper (brottmål, tvistemål, förvaltningsrättsliga mål, osv), och även i enskilda fall. Om du vill ha ett mer utförligt svar på din fråga är det bra om du skriver igen, och berättar lite mer om själva rättegången.
Marina RönnquistRådgivare