FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/08/2012

brott då medicinsk rådgivare uttalat sig nervärderande om verksamhet?

Begår en svensk läkare som är medicinsk rådgivare åt ett försäkringsbolag ett brott när han, helt ogrundat, uttrycker sig på följande sätt: "Den allmänna uppfattningen i Sverige är att den tyska verksamheten är ett rent geschäft och bedrägeri."

Lawline svarar

Hej, Det är omöjligt att ge något exakt svar på frågan då det inte framgår i vilket sammanhang uttalandet skulle ha lämnats och åt vem/vilka det är riktat. Rent allmänt har jag svårt att se att läkaren skulle ha begått något brott. Det finns visserligen bestämmelser i brottsbalkens (BrB) 15 kap som syftar till att beivra de fall då någon, på falska grunder, t.ex. angivit någon åklagare/myndighet etc. (se t.ex. https://lagen.nu/1962:700#K15P7S1). I och med att ett försäkringsbolag inte är en myndighet lär dock dessa bestämmelser inte vara aktuella i det här fallet. Möjligen skulle BrB 15:11 (osant intygande) kunna aktualiseras. Lagrummet lyder enligt följande: _Lämnar någon i intyg eller annan urkund osann uppgift om vem han är eller om annat än egna angelägenheter eller upprättar någon för skens skull urkund rörande rättshandling, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för osant intygande till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet med hänsyn till att det innefattar missbruk av tjänsteställning eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år._ Om läkaren medvetet farit med osanning i sitt intygande, och detta sedan bedöms kunna innebära att den som uttalandet riktar sig mot riskerar att lida men av detta i en ev. process i domstol, så skulle läkaren möjligtvis kunna ha gjort sig skyldig till osant intygande. Vidare skulle det kunna finnas en möjlighet att uttalandet innebär förtal av den tyska verksamhetens ägare/föreståndare (se https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1). För detta krävs dock att uttalandet ska ha utpekat någon som brottslig/klandervärd i sitt levnadssätt eller annars varit ägnat att utsätta denna för andras missaktning. Om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften och den var sann, alternativt att han hade skälig grund för att tro att den var sann, ska han inte dömas till ansvar. Återkom gärna med en ny fråga om ni önskar ett mer specificerat svar! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare