FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/11/2006

Förfogande över byggnadstillbehör

Har köpt en fastighet (villa) som vi tillträder snart. I villan finns en hiss mellan våningsplanen, men trappa saknas (huset har varit anpassat för rullstolsbunden person). Får man hur som helst sälja detta byggnadstillbehör, efter att vi tillträtt huset.

Lawline svarar

Hej! Byggnadstillbehör till fastighet regleras i jordabalkens 2 kapitel. I 2 § står det att som byggnadstillbehör räknas fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd. Kravet är att det ska vara ägnat för stadigvarande bruk. Med detta menas att tillbehöret rent objektivt skall ha ett samband med byggnaden. Föremålet skall normalt vara till nytta oavsett vem som använder den. Du skrivet att ni saknar trappa vilket bör kunna vara nog för att kravet skall vara uppfyllt. Således har tillbehöret ingått i köpet och Du bör vara fri att göra vad du vill med detta. Dock råder jag dig till att kolla upp att inte någon annan äger hissen, t ex kommun eller liknande. Finns det ett avtal om att hissen hyrs av någon utan att avsikten är att fastighetsägaren ska ta över ägande kan saken hamna i annan dager. Detta är i princip det enda undantaget som kan aktualiseras då ett avtal som ger tillbehörets ägare ett förbehåll att äganderätten skall återgå tills det är betalat (avbetalning) faller i och med att tillbehöret blivit fast monterat i fastigheten. Förslagsvis kontrollerar Du detta med förre ägaren. För jordabalkens andra kapitel se http://lagen.nu/1970:994#K2. Med vänlig hälsning,
Rådgivare