FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/08/2012

Preskription

Hur räknas preskiption.Om ett brott begås den 15 September 2012 och preskiptionstiden är 2 år,preskriberas brottet då det ögonblick den 15 September 2014 inträder eller det ögonblick den 16 September inträder 2014

Lawline svarar

Hej, Preskriptionen inträder den 15 september 2014. Det anses följa av 35:1 1 st. brottsbalken (BrB), där det stadgas att den misstänkte ska ha erhållit del av åtal för brottet _inom _två år. Efter två år preskriberas således brottet - det sker på årsdagen, inte dagen efter årsdagen. Jag hoppas att du härmed fick svar på din fråga! Vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare