Rätt till tjänstledighet

Hej! Jag är provanställd i 6 mån och sen direkt tillsvidare anställd. Jag blev anställd 2 maj. Och tänker säga upp mig, för att jag antar att jag inte har något val då jag vill plugga min masters 2 år, och önska att jag kunde få tjänsteledigt och jobba nästa sommar och sen plugga igen sista året. Finns det någon laglig rätt vid provanställning? Jag jobbar för staten och det gynnande med högre utbildning. Om inte jag har någon laglig rätt, kan det finnas chans för min arbetsgivare ändå att ge mig tjänsteledigt? Tacksam för hjälp och svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Enligt 1 § i lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (studieledighetslagen) stadgas det att en arbetstagare som vill undergå utbildning har rätt till behövlig ledighet från sin anställning. För att ha rätt till ledighet måste en arbetstagare ha varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren enligt 3 § studieledighetslagen. I ditt fall har din provanställning inte pågått i sex månader än. Även fast en arbetstagare har rätt till tjänstledighet så har arbetsgivaren rätt att enligt 4 § studieledighetslagen skjuta upp ledigheten till en senare tid än vad arbetstagaren har begärt i maximalt två år. Om kollektivavtal finns måste samtycke finnas från den berörda lokala arbetstagarorganisationen om arbetsgivaren vill skjuta upp ledigheten i mer än sex månader, vilket framgår av 5 § studieledighetslagen. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare