Uppehållstillstånd efter skilsmässa?

Hej, Jag undrar hur det ser ut om ett par som bor i Sverige skiljer sig, han från Australien, hon från Sverige, två barn. Måste mannen efter skilsmässan flytta tillbaka till Australien eftersom han inte är svensk medborgare? Om de hade bott i Australien, skulle den svenska mamman vara tvungen att flytta tillbaka till Sverige efter skilsmässan? Om så är fallet, hur ska man då kunna se till att barnen har umgängesrätt med båda föräldrarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att kunna besvara din fråga måste man skilja på om mannen från Australien har permanent eller tidsbegränsat uppehållstillstånd i Sverige. Om han har _permanent uppehållstillstånd_ kommer skilsmässan i regel inte innebära att han blir av med sitt tillstånd (med undantag för om det kan bevisas att äktenskapet var ett rent skenäktenskap för att ge honom ett permanent uppehållstillstånd se 7 kap. 1 § utlänningslagen, UL och rättsfallet MIG 2008 not 6). Permanent uppehållstillstånd ges normalt efter 2 år i Sverige med tidsbegränsat tillstånd pga. äktenskap (5 kap. 16 § stycke 2 UL). Om han däremot endast har ett _tidsbegränsat uppehållstillstånd_ kommer skilsmässan i regel innebära att uppehållstillståndet inte förnyas och han måste lämna Sverige (5 kap. 16 § stycke 1 UL). Det finns dock ett undantag för situationer då utlänningen har särskild anknytning till Sverige eller utsatts för våld i förhållandet eller liknande (5 kap. 16 § stycke 3 UL). I ditt fall finns det även en möjlighet att mannen kan få nytt uppehållstillstånd på grund av att han har umgängesrätt med ett barn som är bosatt i Sverige (5 kap. 3a § punkt 3 UL). Hur situationen skulle bli i Australien regleras i Australiensisk rätt och är inget jag kan svara på med tillräcklig säkerhet. Översiktliga studier antyder dock att deras system vad gäller skilsmässan överensstämmer med Sveriges dvs. uppehållstillstånd blir permanent efter 2 år och gäller då även efter skilsmässa, om äktenskapet inte var ett skenäktenskap. Mvh Mattias Utlänningslagen finns på https://lagen.nu/2005:716
Lawline RådgivareRådgivare