FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/09/2012

Envarsgripande

Vidare ang. Envarsgripandet i göteborg. Om en resenär sett eller vet att den som håller på att bli gripen är oskyldig, har den då rätt att ingripa? Även i övriga fall, om någon försöker gripa någon som jag vet är oskyldig, t ex. min vän. Får jag då avstyra gripandet på något sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt praxis från hovrätten (RH 1998:90) krävs inte att den som gör ett envarsgripande är helt säker på den gripnas skuld till brottet. Envarsgripande får dock inte ske av någon som inte sett brottet förövas och som inte heller kunnat utpeka en enskild gärningsman. I en sådan situation anses inte gripandet vara skäligt och således kan den gripna eller tredje part äga rätt till nödvärn. Hoppas du fått svar på din fråga! Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare