Hästägares skadeståndsansvar vid sakskada

Kom åkande i bil när det plötsligt dyker upp en skenande häst från ett gärde på höger sida av vägen. Jag hann i stort sett få stopp på bilen, men hästen brakade rakt in i högersidan av min bil med plåtskador som följd. Hästen hade smitit ur sin inhägnad och hästägaren var inte hemma. Hästen klarade sig oskadd men blev mörbultad. Vagnskadeförsäkringens självrisk är på 4.000:-. Är det hästägarens skyldighet att ersätta mig för självrisken?

Lawline svarar

Hästägare har till skillnad från hundägare inget strikt skadeståndsansvar, utan man får istället utgå från skadeståndslagen som anger att ägaren är vållande om han varit oaktsamt. Är det så att inhägnaden av hästen var bristfällig kan detta tala för att ägaren borde ersätta din självrisk. Var stängslet av normalt tillfredsställande slag och det inte fanns några särskilda förhållanden som skulle ha höjt kravet på konstruktion och beskaffenheten på stängslet är hästägaren enligt praxis inte skadeståndsansvarig. Exempel på praxis: NJA 1983 s.232 (https://lagen.nu/dom/nja/1983s232) och RFS 1984:31. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare