Möjligheter att återförenas med biologiska föräldrar

Hej! jag blev adpoterad när jag var liten. idag är jag 25 år.men nu tänker jag leva mitt liv med biologiska föräldrar. Vad gäller det när de är indisk medborgare och jag vill inte flytta till indien?

Lawline svarar

Hej Singh, Jag utgår i svaret från att du är svensk medborgare. Om du inte är det får jag be att du hör av dig igen. Om du inte vill flytta till Indien har du inte så många alternativ. Om det hade varit så att dina biologiska föräldrar hade varit beroende av dig, hade ni kort och gott kunnat resa till vilket EU-land som helst och bosätta er, om ni försörjer er själva. Det krävs emellertid ganska mycket för att föräldrar ska anses inte kunna leva åtskilda från sina barn. Dessutom måste beroendeförhållandet ha förelegat redan innan du lämnade hemlandet. Vidare försvagas tron på ett beroendeförhållande ju längre ni levt åtskilda. Min bedömning är att chansen att ett sådant beroendeförhållande föreligger mellan er är väldigt liten, men jag kan inte ge dig ett definitivt ställningstagande utifrån den knapphändiga informationen du lämnat. Nästa möjlighet är att de flyttar till Sverige. Det finns fyra möjligheter att få uppehållstillstånd i Sverige. Det första är *asyl*, dvs. om dina föräldrar skulle vara flyktingar eller behöver skydd och inte kan få skydd i Indien. Nästa är uppehållstillstånd på grund av *arbete* , det tredje är uppehållstillstånd på grund av *studier* och det fjärde uppehållstillstånd på grund av *anknytning* Jag bedömer, mot bakgrund av det jag ovan angett angående beroendeförhållandet, att möjligheterna för dina föräldrar att få uppehållstillstånd på grund av anknytning är väldigt små. Asyl är antagligen inte alls relevant i detta fall. Således återstår enbart uppehållstillstånd på grund av arbete eller studier. Det är upp till er om ni anser att det är vägar ni är villiga att ta. Du kan läsa mer om vad som krävs för att erhålla uppehållstillstånd i Sverige på Migrationsverkets hemsida (http://www.migrationsverket.se/info/start.html). Ett annat alternativ är att du och dina föräldrar flyttar till ett land utanför EU. Jag vill råda dig att ta kontakt med ambassader i intressanta länder och höra efter vad som krävs för att få bosätta sig i just det landet. Jag önskar er lycka till med era framtidsplaner. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare