Uppsägning av hyresrätt och skadestånd

Hej! Jag driver ett företag som hyr en källarlokal i ett bostadshus som kontor. Efter sommarens regnväder har vatten i stora mängder trängt in genom grunden. Lokalen är oanvändbar pga vatten och mögel, och mycket inredning har fått slängas. Behovet av sanering är akut. Jag har påtalat detta för hyresvärden, både via telefon till fastighetsskötare och direkt via mejl. Trots att det snart gått två veckor har jag inte fått någon som helst respons från värden. Jag har två frågor: När kan jag anses ha rätt att säga upp hyresavtalet med omedelbar verkan pga att värden inte uppfyller sina åtaganden, och hur går jag till väga för att kräva ersättning för det som blivit förstört?

Lawline svarar

Hej, *Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.* Huvudregeln enligt hyreslagen (12 kap. JB) är att din kontorslokal skall vara i sådant skick att den är full brukbar för det avsedda ändamålet. Detta gäller såväl innan tillträdesdagen men också, som i ditt fall, under hyrestiden (1). Du skall alltså inte acceptera att din hyresvärd låter dig handhas med ett vattenskadat kontor. *Vilka åtgärder du kan vidta.* Eftersom att din kontorlokal skadats under hyrestiden och under förutsättning att du *inte *är ansvarig för skadan och om din kontorslokal inte kan användas som just kontorlokal förfaller hyresavtalet (2). Du har också rätt till ersättning för den skada som du genom hyresvärdens vållande till skadan (3). Vad du således skall göra är att väcka talan mot din hyresvärd eftersom ditt fordringsanspråk är relaterat till ert hyresförhållande. (4) (1) se 12 kap. 9, 15§§ jordabalken (hyreslagen) (2) se 12 kap. 16§ 1st 1p jordabalken (hyreslagen) i kombination med 12 kap. 10§ 1st 1p jordabalken (hyreslagen) (3) se 12 kap. 10§ 1st 2p jordabalken (hyreslagen) (4) se 12 kap. 61§ jordabalken (hyreslagen) Lagtext finner du här: https://lagen.nu/1970:994#K12 Hyresnämnden: http://www.hyresnamnden.se/
Lawline RådgivareRådgivare