FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet13/09/2012

Lån & lagfart

Hej! Jag vill skriva över sommarhuset till mina barn som gåva, men vad händer med kvarvarande lånen och lagfarten? Kommer barnen att behöva ta över lånen och betala för lagfarten som ny ägare?

Lawline svarar

*Hej och tack för att du kontaktat Lawline!* _Detta gäller under förutsättning att du med "sommarhuset" menar *fastigheten *som huset står på (fast egendom) och inte själva huset (lös egendom)_ Vad gäller ditt lån så är det knutet till dig som person. Du kan givetvis avtala med dina barn och din bank att de skall överta dina lån. En förutsättning för att avtala med dina barn är emellertid att de är över 18 år. (1). Vad gäller lagfarten föreskriver lagen att den som genom äganderätt förvärvar fast egendom skall söka inteckning av förvärvet (2). Detta innebär att när du, genom din gåvohandling, ger bort fastigheten till dina barn förvärvar de äganderätt. De skall således söka lagfart. (1) se 9 kap. 1§ föräldrabalken http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm#K9 (2) se 20 kap. 1§ jordabalken http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm#K20 *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare