FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/11/2006

Arbetsgivarens avtalsfrihet

Vid en rekrytering till en tjänst har arbetsgivaren två kandidater, (samma kön+etnicitet+religion och inget funktionshinder) att välja på dvs inga förbehåll som faller direkt under diskrimineringslagarna. Antag att arbetsgivaren väljer kandidaten med de sämre meriterna före den andre - kan den bortvalde kandidaten hävda någon företrädelserätt eller skadestånd för tjänsten i ett sådant fall?

Lawline svarar

Hej! I princip gäller att arbetsgivaren har rätt att anställa den han vill, avtalsfrihet. Visst skydd, utöver diskrimineringslagarna, finns i vissa situationer. Enligt 11 kap. 9 § Regeringsformen skall vid tillsättning av statlig tjänst "avseende fästas endast vid sakliga grunder, såsom förtjänst och skicklighet". Vidare kan nämnas den företrädesrätt som tillkommer tidigare anställda enligt 25 § Lagen om anställningsskydd. Denna regel begränsar arbetsgivarens rätt att fritt anställa. I vissa fall kan kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av begränsa valfriheten, se t.ex. Arbetsdomstolens dom AD 1986 nr 68. Utöver detta och de diskrimineringslagar du själv nämnt finns i stort sett inga begränsningar utan avtalsfrihet råder. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare