Lägenhetshyra & hyra i andra hand

Jag har för avsikt att hyra en lokal som delas upp i mindre rum och hyras ut som studentbostäder/korttidsboende. Finns det någon lag som kan sätta stop för detta, under förutsättning att jag har värdens samtycke?

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har vänt dig till Lawline.* Det är en intressant fråga du väcker med flera juridiska aspekter. *För att svara på din fråga:* Nej, det finns ingen lag som hindrar att du, _med hyresvärdens samtycke_, hyr ut lägenhet till andra såsom studentrum. Däremot kommer de som hyr av dig att få en svagare rättsställning. För det första kommer den lägenhet du hyr inte att beaktas som "lokal". Hyreslagen skiljer mellan en lokalhyresgäst å ena sidan samt bostadshyresgäst å andra sidan. När du ingår avtal med hyresvärden om att hyra en lokal kommer detta juridiskt sett inte ses som lokalhyra utan som bostadshyra eftersom bostadsmomentet kommer ha ett tungt inslag(1). Således kommer du hyra en bostadslägenhet och inte en lokal; trots att ni kallar det för lokal. Du kan alltså hyra ut din bostadslägenhet till andra hyresgäster med hyresvärdens samtycke (2). *De som hyr av dig kommer således att vara andrahandshyresgäster.* Avtalsrelationen ser ut så att du har ett avtal med hyresvärden som äger fastigheten och de som hyr av dig har ett avtal med dig och du är deras hyresvärd. Detta innebär att du kommer ha samma skyldigheter som din hyresvärd har gentemot dig. (1) se 12 kap. 1§ 3st jordabalken (hyreslagen) (2) se 12 kap. 39§ 1st jordabalken (hyreslagen) Länk till 12 kap. jordabalken (hyreslagen) https://lagen.nu/1970:994#K12 *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare