Uppsägning av tidsbestämt hyresavtal gällande bostadslägenhet

Jag har ett hyreskontakt som löper från ett datum till ett annat . T. ex 2012-01-01--2013-03-31. Jag har med andra ord hyrt på bestämd tid. Går det att bryta utan att det kostar en massa pengar. Eller måste jag betalat tiden ut?

Lawline svarar

Hej! I mitt svar utgår jag från att du redan bor i lägenheten i fråga! Uppsägning med uppsägningstid Ett hyresavtal gällande en bostadslägenhet kan alltid sägas upp av hyresgästen, med 3 månaders uppsägningstid, se 12 kap 5 § Jordabalken (JB) (https://lagen.nu/1970:994#K12P5S1). Hyra måste självklart betalas under uppsägningstiden. Detta gäller även avtalet är tidsbestämt. Eftersom 12 kap Jordabalken är tvingade till förmån för hyresgästen kan denna regel alltid åberopas om hyresvärden skulle motsäga sig uppsägningen, se 12 kap 1 § 5 st JB (https://lagen.nu/1970:994#K12P5S1). Avtalet förfaller Om lägenheten skulle förstöras så till den grad att den inte går att använda som bostad förfaller hyresavtalet i sin helhet, 12 kap 10 § JB https://lagen.nu/1970:994#K12P5S1 (tillämplig efter tillträdet genom 12 kap. 16 § JB) Uppsägning med omedelbar verkan Hyresgästen kan säga upp hyresavtalet med omedelbar verkan om lägenheten väsentligen skadas, utan att felet kan klandras hyresgästen, och hyresvärden inte åtgärdar felet eller det inte går att åtgärda det inom en rimlig tid. Skadan i dessa fall är mindre än i ovanstående fallet (10 §), men måste fortfarande anses vara väsentlig för hyresgästen. Detsamma gäller om biutrymmen i huset skadas, som t.ex. tvättstugan. Lagen innehåller en vag definition på vilket krav man kan ställa på skicket på lägenheten. Den ska vara i "sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar". Något bestämt svar på vad som menas med detta kan jag inte ge, men teknisk utrustning i lägenheten som kyl, frys, spis måste vara felfritt, ventilation ska vara fungerande, och underhållet på tapeter och målning ska vara godtagbart. Med skada likställs att lägenheten drabbas av ohyra, t.ex. vägglöss och kackerlackor. Hyresavtalet kan också sägas upp med omedelbar verkan om hyresvärden under längre tid underlåtit att hålla lägenheten i det skick som kan anses krävas för en bostadslägenhet. Det finns även några specialregler om inskränkt nyttjanderätt och myndighets beslut om att lägenheten inte får användas som bostad o.s.v. som ger hyresgästen rätt att säga upp avtalet. Hoppas du fått ett relevant svar bland denna textmassa! Vänligen!
Marina RönnquistRådgivare