Strikt ansvar som förälder?

Hej! Min 8 årig dotter tappade ett munstycke av en saxofon under en intrumentvisning av ett företag som vill hyra instrument. Uppvisningen var i en skola och företaget hade många instrument framme och det fanns många barn. Ägare krävde betalning för skadan av mig med hänvisning till det strikta ansvar jag bär som föräldrar. Enligt min bedömning handlade min dotter inte oaktsam och vi är inte skadeståndsskyldig. Vad tycker ni?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I skadeståndslagen 2 kapitlet 4 § (https://lagen.nu/1972:207) finns det en särskild ansvarsregel för barn och ungdomar. Regeln i 2:4 SkL säger att den som vållar en skada enligt SkL 2:1-3 innan han blir arton år blir ersättningsskyldig i den mån det är skäligt med hänsyn till ålder, utveckling, handlingens beskaffenhet, försäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter. Paragrafen innebär att yngre barn ofta kan undgå skadeståndsansvar. Det skall nämligen göras en skälighetsbedömning där ansvaret anpassas utifrån de faktorer som listas i bestämmelsen, och hur de spelar in i den individuella situationen. Föräldrar har inte ett rent strikt ansvar för sina barn, vilket ägaren till instrumentet påstår. Däremot blir föräldrar ekonomiskt ansvariga för de skador som barnets vårdslöshet orsakat. Dessutom kan en förälder bli skadeståndsskyldig om han/hon brustit i sin tillsyn över barnet. Detta ses som culpöst och är skadeståndsgrundande. Jag har inte fått så mycket info om själva händelsen och det är därför svårt att avgöra huruvida du bör bli skadeståndsskyldig eller ej. Men med tanke på din dotters ålder, och att du säger att hon ej varit oaktsam, och när man kollar på omständigheterna i övrigt att det var en uppvisning på en skola med massa barn, känns det orimligt att du skulle bli skadeståndsskyldig. HD har i en dom slagit fast att det inte går att låta barn leva i en bubbla, olyckor kommer att ske när barn leker och allt sådant beteende kan därför inte vara skadeståndsgrundande, se NJA 1976 s. 458. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Lisa SennerbyRådgivare