FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet18/09/2012

Restskuld vid fastighetsförsäljning

Hej Jag undrar vad som gäller när man säljer sitt hus(skuldbrev med pant).Och får en restskuld.Görs lånet om eller vad händer.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Vid försäljning av en fastighet är det vanligt att köparen övertar säljarens lån på fastigheten. Fastigheten står också vanligtvis kvar som säkerhet för lånet. Vid sådana gäldenärsbyten används så kallade övertagandeförbindelser där köparen övertas säljarens ansvar för lånet och medger fortsatt pantsättning För att kunna besvara frågan om vad som händer med ett fastighetslån vid en försäljning av fastigheten och där en restskuld uppkommer måste avtalsvillkoren studeras närmare. Sannolikt förfaller lånet till omedelbar betalning. Avser man att sälja en fastighet och försäljningen av fastigheten sannolikt inte kommer att motsvara vad man har i lån på fastigheten, så att lånet kan återbetalas vid försäljning av fastigheten, bör man kontakta långivaren för att hitta en lösning. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare