FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/09/2012

Påföljd för 18-åring

Hej Jag är anmäld för en rad olika brott, dessa är stöld (3anmälningar), förgripelse mot tjänsteman (3anmälningar), ofredande, våldsamt motstånd, överträdelse av besöksförbud, olaga förföljelse samt olaga hot. Jag är endast 18år och undrar vad det kan bli för tänkbar påföljd. Innan jag fick anmälan om överträdelse av besöksförbud trodde min advokat att det skulle bli villkorlig dom, samhällstjänst. Nu undrar jag dock, finns det någon risk att det blir fängelse? Jag tänker när flera av brotten har fängelse i straffskalan.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. I 30 kap. 5 § andra stycket brottsbalken (BrB) finns en bestämmelse för personer mellan 18-21 år. Enligt bestämmelsen får rätten döma till fängelse om det med hänsyn till gärningens straffvärde eller annars finns särskilda skäl för det. Detta är ett väldigt starkt krav. Fängelse ska väljas om det är lämpligt med hänsyn till straffvärdet och tidigare brottslighet. Fängelse döms ut om brottsligheten är svår eller omfattande och om det är tal om upprepade återfall i grov brottslighet. I 29 kap. 7 § BrB finns det en regel om ”ungdomsrabatt”. Den är till för personer under 21 år och innebär att personens ungdom ska beaktas vid straffmätningen. Rätten får då döma till ett lindrigare straff. Det kan även nämnas att det i 32 kap. BrB finns bestämmelser om ungdomsvård och ungdomstjänst. I detta fall är det bäst att du pratar med din advokat för att få reda på vilken påföljd som du kan få. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare