Testamentes giltighet - psykisk störning

Om en person skriver på ett testamente när det finns en dokumenterad demens sedan 2-3 år tillbaka i tiden, är det då gilltligt? Vad räknas som psykisk ohälsa?

Lawline svarar

Regler om testamentes ogiltighet finns i 13 kap. Ärvdabalken (ÄB). Av andra paragrafen framgår att ett testamente inte är giltigt om det upprättats under påverkan av en psykisk sjukdom. Psykisk störning täcker in både permanenta och tillfälliga tillstånd. Anledningen är att personens egen vilja riskerar att inte komma till uttryck. Om personen skriver på ett testamente idag, blir frågan vilket tillstånd han/hon är i idag. Demens är dessvärre en ganska allvarlig sjukdom som leder till nedsatt minnesförmåga etc. Det är därmed ett starkt argument för att testamentet ska ogiltigförklaras enligt 13:2 ÄB. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare