FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/11/2006

Rätt att avskilja elev från utbildning?

Hejsan! Jag avskiljdes från skolan förra veckan. Jag krävde att givetvis få det skriftligt och det jag fick bifogar jag med här så ni kan få titta. Jag går KY-80 p . Och jag gått igenom reglerna om avskiljande av studenter från KY-utbildning som finns i 9-10 §§ lagen (2001:239) om kvalificerad yrkesutbildning och i 6 kap. förordningen (2001:1131) om kvalificerad yrkesutbildning. Och eftersom dem inte kan avskilja mig på någon av dem punkterna så har dem förökt hitta en annan väg. Och nu syftar dem på Arbetsmiljölagens 3 kap. 1a, 2 §§ som jag tyvär inte hittar. Så kan ni vara så vänliga o ta reda på om den verkligen finns och om dem kan avskilja mig från skolan av den aledningen och den regeln dem syftar på? Dem ska ha ett nytt styrelsemöte i skolan och elevrepresentanten vill gärna veta om dem gjort rätt så snart som möjligt för att ta upp det. Mötet är på nu på måndag 27 nov. Hoppas ni kan hjälpa till!

Lawline svarar

Hej! Enligt 9-10 §§ lagen (2001:239) om kvalificerad yrkesutbildning och i 6 kap. förordningen (2001:1131) om kvalificerad yrkesutbildnings lydelse kan en student avskiljas enbart med hänvisning till de uppräknade punkterna 9 §, se http://www.lagen.nu. Det finns inget utrymme i lagtexten för att kunna avskilja en student med hjälp av Arbetsmiljölagen. Arbetsmiljölagen gäller dessutom endast för verksamheter i vilken arbetstagare utför arbete för arbetsgivares räkning, se 1 § Arbetsmiljölagen http://www.lagen.nu, och alltså inte förhållandet skola/elev. Det som stadgas i 3 kap 1 a § Arbetsmiljölagen är Arbetsgivare och arbetstagare skall samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö, se http://www.lagen.nu Vidare satdgas i 2 § att arbetsgivaren skall vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. En utgångspunkt skall därvid vara att allt sådant som kan leda till ohälsa eller olycksfall skall ändras eller ersättas så att risken för ohälsa eller olycksfall undanröjs. Att arbetsgivaren skall beakta den särskilda risk för ohälsa och olycksfall som kan följa av att arbetstagaren utför arbete ensam. Samt att lokaler, maskiner, redskap, skyddsutrustning och andra tekniska anordningar skall underhållas väl. Med andra ord finns inget stöd i dessa paragrafer för att skilja dig från din utbilning, med hänsyn till innehållet i paragraferna samt på grund av det faktum att du är student och inte arbetstagare. Stort lycka till!
Rådgivare