Utmätning av bostadsrätt m.m.

Hej! Jag undrar om kronofogden kan göra en utmätning på min bostadsrätt som är värderad till 300 000 kr. (obelånad) Samt, utmäts jaktvapen (10 000kr), juridisk litteratur? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Syftet med en utmätning är ju som bekant att borgenären ska få betalt för sin fordran. Det som ska utmätas måste därför ha ett ekonomiskt värde som kan omsättas i pengar vid en exekutiv försäljning. När gäldenären har flera tillgångar så ska kronofogdemyndigheten (KFM) utmäta den egendom som medför minst förlust och olägenhet för gäldenären, se *4 kap. 3 § 2 st. utsökningsbalken (1981:774)*. Normalt innebär detta att KFM i första hand utmäter kontanta och likvida medel och i andra hand lös- och fast egendom. Din bostadsrätt, dina jaktvapen och din kurslitteratur utgör alla lös egendom och kan därför även utmätas, förutsatt att de kan omsättas i pengar. Bostadsrätter kan emellertid undantas från utmätning om den används som stadigvarande bostad. Undantaget gäller dock inte för de fall det skulle vara _oskäligt_ med hänsyn till ditt behov av bostadsrätten eller med anledning av bostadsrättens värde, se *5 kap. 1 § 6 p. utsökningsbalken*. Detta innebär att KFM beaktar ditt behov av din bostadsrätt. Med behov menas att bostadsrätten inte får vara utformad (t.ex. bedöms som ”omotiverat stor” etc.) på ett sådant sätt som du inte kan anses behöva. Enligt Högsta Domstolen är en bostadsrätt på två rum och kök med ett värde på 265 000 kr oskälig att undanta från utmätning. Värdet bedömdes helt enkelt vara för högt (se rättsfall *NJA 2004 s. 373*). Detta innebär, i ditt fall, att även din bostadsrätt troligen kommer att kunna utmätas av KFM. Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare