Utmätning av fast egendom

Hej, jag har en fråga angående en enskild firma och fast egendom som samägs av ett gift par. Om en av makarna har en skatteskuld pga konkurs av eget företag kan då ett samägt hus riskera att utmätas? Kan den skuldfria maken skydda sig från detta genom att huset skrivs över på henne genom tex gåva? (huset är belånat)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Fast egendom får utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären. Det finns en presumtion att egendomen tillhör gäldenären om denne har lagfart på fastigheten. I sådana fall får utmätning ske om det inte framgår att egendomen tillhör annan, se 4 kap 24 § utsökningsbalken (UB). Eftersom fastigheten samägs av ett gift par blir lagen (1904:48 s. 1) om samägande (samägandelagen) tilläplig. Enligt lagens 1 § äger makarna fastigheten med hälften var, om inget annat går att bevisa. Trots att den skuldfria maken äger hälften kan fastigheten i dess helhet bli föremål för försäljning. Detta beslutas av Kronofogdemyndigheten på yrkande av sökanden (den som ansökar om utmätning), gäldenär eller annan delägare, se vidare 8 kap 8 § UB. För att undvika att makars gemensamma egendom blir föremål för utmätning på grund av den ena makens skulder, kan den skuldsatta maken överlåta sin del av fastigheten på den andra maken. Detta kan bland annat ske, som du nämner, genom gåva. Eftersom det handlar om fast egendom måste ett gåvoavtal upprättas som skall uppfylla samma formkrav som vid köp av fast egendom, se vidare 4 kap 1 och 29 §§ jordabalken (JB). För att gåvan skall blir giltig gentemot makens borgenärer måste gåvan vinna s.k. sakrättsligt skydd. Detta sker genom att gåvoavtalet registreras i äktenskapsregistret. Ansökan om registrering görs hos Skatteverket, se 8 kap 1 § samt 16 kap 1-2 §§ äktenskapsbalken (ÄktB). Det är dock viktigt att tänka på att om gåvan gör att den givande maken inte kan betala en skuld till borgenär eller att det av annan anledning antas att denne är på obestånd, svarar den andra maken för bristen intill värdet av gåvan, se 8 kap 3 § ÄktB. Med vänliga hälsningar
Linda OlssonRådgivare