Bodelning i händelse av dödsfall

Make med särkullbarn har testamenterat allt till mig.Har gjort arvsavstånde till gemensamma barn om jag dör före. Kan det vara deras enskilda egendom. Jag har begärt bodelning enligt 12:2ÄktB om min man dör före.Är detta giltigt vid en bouppteckning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Till att börja med kan din make inte göra sitt/sina barn (särkullbarnet/en) arvlösa genom att testamentera allt till dig. Som bröstarvinge (barn till avliden) har man alltid rätt till sin laglott (d.v.s. hälften av det arv som tillkommer denna enligt lag, arvslotten, se 7:1 Ärvdabalken). Men det ska betonas att testamentet inte i sig är ogiltigt, utan om man som barn här ska få ut sin laglott måste man begära jämkning av testamentet enligt 7:3 Ärvdabalken, görs inte detta blir testamentet gällande. Jag förstår det som att din man gjort ett arvsavstående hos dig till förmån för era gemensamma barn om du skulle gå bort före honom, vilket skulle innebära att när du går bort ska hans del av arvet gå till era barn istället. Vill ni att detta ska vara deras enskilda egendom krävs att de ärvt egendomen med förbehåll om att den ska vara enskild (görs genom testamente) eller att de fått egendomen i gåva med föreskrift om denna ska vara enskild. Jag skulle därför rekommendera er båda att göra ett nytt testamente där ni tar upp detta för att skydda egendomen som kommer från vardera av er bådas håll så att säga. En begäran om jämkning av bodelningen, enligt 12:2 i Äktenskapsbalken, måste göras senast vid bodelningstillfället och en ovillkorlig rätt för den efterlevande maken. Detta blir således även giltigt vid en bouppteckning. Jag hoppas detta är svar på dina frågor. Ärvdabalken finner du på https://lagen.nu/1958:637. Äktenskapsbalken finner du på https://lagen.nu/1987:230. Med vänliga hälsningar Ida Persson
Ida PerssonRådgivare