Dödsbodelägares rätt att begära kontoutdrag

Min bror avled i juli efter långvarig sjukdom. I vintras upprättade han en förteckning över sina tillgångar. Mellan upprättandet av den förteckningen och hans dödsdag - som ju är den dag per vilken bouppteckningen skall sammanställas har det förekommit en del transaktioner på hans bankkonton som för oss är lite förbryllande. Fråga: har vi som dödsbodelägare rätt att ta del av transaktionerna på hans bankkonton under, säg, det senaste året. Mvh Stig Lantto

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Då ni som dödsbodelägare gemensamt förvaltar den avlidnes kvarlåtenskap fram till dess att boutredning sker företräder ni boet gentemot tredje man (detta så länge ni inte anordnat särskild dödsboförvaltnig). Att kräva kontoutdrag från kontoförande bank kräver alla dödsbodelägares samtycke (förslagsvis skriftligen), men utöver det ser jag inget hinder för att ni skulle kunna begära kontoutdrag för det senaste året. Se Ärvdabalken 18:1 https://lagen.nu/1958:637#K18. Med vänliga hälsningar Ida Persson
Ida PerssonRådgivare