Innebörd av eventuellt åberopande av 12:2 ÄktB

Min mamma har avlidit. Jag och min bror är enda barnen till henne. Hon är gift med en man som har tre barn sedan tidigare. Om han begär att enligt 12:2 Äktenskapsbalken ingen bodelning sker, betyder det att han behåller fastigheten som står i hans namn? När han går bort, ärver bara hans barn den då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Till att börja med har du och din bror en valmöjlighet här, ni kan antingen välja att avstå från ert arv tills din mammas make dör, enligt 3:9 Ärvdabalken, eller begära att få ut er del nu för då ni räkans som särkullbarn behöver ni inte vänta ut er mammas nya make, enligt 3:1 Ärvdabalken. 12:2 Äktenskapsbalken är jämkningsregel och den innebär vanligen att varje makes giftorättsgods tillfaller denne. Eftersom särkullbarn enligt huvudregeln ärver före efterlevande make (se 3:1 Ärvdabalken) kan den efterlevande maken använda regeln för att slippa avstå från någon del av sitt giftorättsgods till den avlidnes särkullbarn (d.v.s. dig och din bror). Då din mammas nya make ensam står för fastigheten är denna således hans giftorättsgods och begär han att regeln ska tillämpas innebär det att fastigheten tillfaller honom och således hans barn då han i sin tur går bort. Det ska dock påpekas att din mammas nya man även kan välja att viss del av giftorättsgodset ska ingå i bodelningen. Ärvdabalken finner du på https://lagen.nu/1958:637 . Äktenskapsbalken finner du på https://lagen.nu/1987:230. Med vänlig hälsning Ida Persson
Ida PerssonRådgivare