Efterarv

Min makes far(J) dog för ca 18 år sedan, min make var enda barnet. J var vid tillfället gift med en annan kvinna (Y)som i sin tur har 2 barn sedan tidigare. min make fick inget arv när J avled trots att det fanns hus inblandat, allt stod skrivet på Y, fanns ingen enskild egendom vad vi vet om. Kommer han att kunna få ett efterarv den dagen Y avlider?

Lawline svarar

Hej. Din make har rätt till efterarv enligt 3 kap 2 § ärvdabalken (ÄB). Detta innebär att din make skall få halva boet när Y avlider. Y har inte rätt att testamentera bort den del som din make skall få men utöver det finns det inget som hindrar Y från att disponera över tillgångarna efter J. Din make kunde vid tillfället för sin fars död ha krävt att få ut sin arvslott enligt 3 kap 1 § ÄB. Länk till ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare