Särkullbarns rätt till laglott

Hejsan Fråga ang särkullebarns arvrätt.'Vi är ett gift par med särkullebarn. När vi var sambos, skrev vi ett testamente där det stod att den som överlever den andre skall få den andres tillgångar med fri förfoganderätt. Vad jag förstår, så kan särkullebarn ända få ut sin laglott. MEN sen läste jag i er spalt att dom kan begära jämkning inom sex månader. Vad betyder det? Kan dom ändå få ut hela sin laglott? Hur snart måste man sälja sitt hus om man ej kan lösa ut särkullebarn?? MVH

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att ett särkullbarn har rätt att inom sex månader begära jämkning av ett testamente för att få ut sin laglott (3 § 7 kap. ärvdabalken). Denna möjlighet kommer alltid att finnas för era särkullbarn, oavsett vad som står i ert testamente. Med laglott menas hälften av bröstarvingens arvslott, dvs. hälften av det arv bröstarvingen skulle erhållit om det inte fanns något testamente. Det betyder att om det finns ett särkullbarn kan han jämka ert testamente och erhålla hälften av det du och din fru testamenterar varandra. Finns det två särkullbarn kan ett särkullbarnen erhålla ¼ av det testamenterade osv. Ifall ett särkullbarn jämkar ett testamente får han ut sin laglott i samband med arvsskiftet, dvs. när kvarlåtenskapen efter den bortgångne fördelas. Det finns ingen bestämd tidsgräns för när ett arvskifte senast måste ske, men arvsskiftet brukar i regel ske så fort som möjligt efter det att bouppteckningen är gjord. Med vänlig hälsning
Axel BonningRådgivare