FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/10/2012

Hävning av köp mellan privatpersoner

Hej Lawline! Jag har köpt en del till min bil från en annan privatperson via blocket. Jag var osäker vid köptillfället om produkten skulle fungera med min bil, men säljaren hävdade att det skulle fungera. När jag försökte använda den så framgick det att denna apparat endast fungerar med det fordon den var programmerad för. Hörde med tillverkaren och den är låst till ett fordon. Då kontaktade jag säljaren och hon hävdade då att hon inte visste om det, även fast hon först hade hävdat att den skulle fungera. Vad är mina rättigheter? Jag vill ju givetvis häva köpet.

Lawline svarar

Hej och tack för dig fråga! Eftersom du köpt varan av en annan privatperson så blir köplagen tillämplig på er situation. Enligt lag så får köpet hävas om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga, vilket inte är troligt här då varken avhjälpande eller omleverans verkar vara möjligt. Du som köpare får häva köpet på grund av fel om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller borde ha insett detta. Det kan vara svårt att hävda att säljaren insåg eller borde ha insett detta men om du kan visa att så är fallet så bör du får häva ditt köp. Köpet får dock inte hävas på grund av felet om du som köpare inte inom skälig tid efter att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet meddelade säljaren att du vill häva köpet. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare