Arbetstagares skadeståndsskyldighet vid försäljning till underpris.

Hej! Jag jobbar i butik, och när min arbetsgivare var på semester pratade jag och en kollega om vad vi kunde sälja iväg ett visningsexemplar av ett utespa för. Jag sa att jag inte trodde vi kunde få mer än 12000:- för det. Dagen efter sålde min kollega det för det priset, när det egentligen skulle ha kostat 23000. Min arbetsgivare är arg och kollegan säger att hon fick siffran från mig. Hon säger även att jag sade att arb.givaren hade godkänt detta, vilket jag inte har. Kan jag bli ersättningsskyldig eller få sparken pga detta? Min chef säger att skulden ligger på mig då jag måste ha varit otydlig gentemot min kollega. Tacksam för snabbt svar! Mvh, Elina

Lawline svarar

Utifrån vad du berättar ter det sig osannolikt att du skulle bli ålagd att ersätta skadan hos din arbetsgivare. Vid butiksförsäljning äger butiksbiträdena normalt rätt att rättshandla å sin arbetsgivares vägnar genom en s.k. ställningsfullmakt, se 2 kap. 10 § 2st. i *Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område*. Vid ett befogenhetsöverskridande kan fullmäktige i vissa fall bli skadeståndsskyldig gentemot sin huvudman (i detta fall arbetsgivaren): Handelsbalken 18 kap. 3§: Handlar syssloman oredligt, brukar list emot honom, som fullmakt gav, vänder sig hans gods till nytta, lånar hans penningar ut, eller tager penningar upp i hans namn; svare till all skada (,och plikte efter omständigheterna). Vare ock den, som fullmakt gav, saklös i allt, vad syssloman, utom hans ombud eller vilja, av annan lånt, eller med någon slutit haver; utan det vises, att det honom till nytta använt är. Handelsbalken 18 kap. 4§: Haver någon fått fullmakt, att för annan göra och låta, och tager den skada därav, som fullmakt gav; skylle sig själv, som sig ej bättre föresåg. Är ombudsman av försummelse, eller svek, vållande till skadan; plikte då han, som sagt är. I det aktuella fallet är det inte du som företagit rättshandlingen - det är din kollega som sålt varan - och det blir därför svårt att hävda att det skulle vara du som vållat skadan (detta betyder inte nödvändigtvis att din kollega skulle bli ersättningsskyldig). Det är i allmänhet sällsynt i svensk rätt att arbetstagare ådöms skadeståndsskyldighet i tjänsten för annat än brottsliga gärningar eller direkt svekfullt beteende som ligger utanför tjänsten.
Henrik VingeRådgivare