Skadeståndsskyldig då annan håller i hund?

HEj Vår hund hälsade på en person som ville hålla i kopplet och började leka o springa med hunden. Personen ifråga hade endast flip-flopp på fötterna o det var regningt varpå personen ramlar. 3 -4 veckor senare får vi ett skadeståndskrav pga vi är hundägare - rotfyllning? Har man inte som tillfälllig hudförare iom att man tat initiativ att hålla i kopplet o springa o busa mao initiera aktiviteten. Tack på förhand Ok att student tittar på detta först.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Huvudregeln i svensk rätt är att skadestånd kan komma att utgå om en skada (person- eller sakskada) vållas uppsåtligen eller genom oaktsamhet. Exempel på detta kan vara om A med mening förstör B:s cykel, eller om A genom oaktsamhet förstör B:s cykel. Mer speciella regler finns för bl.a. hundägare. En ägare till en hund har ett s.k. strikt ansvar, detta innebär att ägaren är skyldig att betala skadestånd för allt som hunden orsakar. T.ex. en hund som välter ned porslin utanför en affär. I ditt fall skulle jag säga att skadestånd skulle kunna utgå, om situationen var så att din hund hade sprungit fram till personen och fällt denne på något sätt. Så är det dock inte i detta fall. Här har personen självmant tagit kopplet och hållit i det, för att sedan leka med hunden. Det föreligger så att säga ett samtycke av personen som lekt med hunden att vissa skador faktiskt kan komma att uppenbara sig. Vänliga hälsningar, Erik
Lawline RådgivareRådgivare