TJänstledighet p.g.a. studier

Skyldighet att gå tillbaka till arbetet vid avbrutna studier? Hej, jag är tjänstledig för studier och då studierna går dåligt funderar jag på att avbryta. Har jag skyldighet att direkt meddela min arbetsgivare och gå tillbaka till arbetet? Eller kan jag "utnyttja" den resterande tjänstledigheten och göra något annat och sedan gå tillbaka till arbetet när tjänstledigheten går ut?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det förekommer inte någon allmän rätt till tjänstledighet i Sverige. I vissa lagstadgade fall ges dock arbetstagare rätt att ta ut tjänstledighet. Så är fallet då en arbetstagare vill vara tjänstledig för att studera. Tjänstledighet p.g.a. studier regleras i lag (1974::981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (se https://lagen.nu/1974:981). Av nämnda nämnda lag framgår inte uttryckligen att en arbetstagare måste studera under tjänstledigheten. En inte alltför avancerad tolkning av lagen och dess syfte leder dock till uppfattningen att det måste vara uppenbart att en arbetstagare som beviljats tjänstledighet för att studera inte kan fortsätta att vara tjänstledig av samma anledning om han/hon inte längre studerar. Min slutsats blir därför att du inte har rätt att vara tjänstledig p.g.a. studier om dessa inte längre bedrivs i den omfattning som du och din arbetsgivare kommit överens om. Vill du fortfarande vara ledig får du istället söka ledigt på sedvanligt sätt. Att notera är också att det är du i egenskap av arbetstagare som enligt 10 § ovan nämnda lag måste meddela din arbetsgivare att du avbrutit studierna och vill återgå i anställning. Efter att du meddelat detta har arbetsgivaren möjlighet att skjuta upp din återkomst med två veckor om tjänstledigheten varit i mindre än ett år, eller med en månad om ledigheten varat i minst ett år. Vill arbetsgivaren skjuta upp återtillträdet måste han dock meddela dig detta omedelbart efter att du medelat honom om att du vill återgå i tjänst. Vänligen
Erik LindgrenRådgivare