Användningen av enskild väg

Har flera gånger blivit påhoppad och avhyst från en privat väg när jag passerat under hundpromenaden. Vägen som ligger i ett tätbebyggt område tillhör en samfällighet och fungerar som en passage mellan två kommunala vägar. Har jag rätt att gå på vägen med min hund eller har medlemmarna i samfälligheten rätt att avhysa mig?

Lawline svarar

Enligt 10 kap. 10 § Trafikförordningen (1998:1276) ska ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Ändamålet med bestämmelsen är att skydda ägaren från att vägen slits eller skadas. Den som utan medgivande tillfälligt använder vägen kan bli skyldig att ersätta slitage på vägen och annan skada som trafiken medfört. Vägägarens bestämmanderätt avser endast motordrivna fordon. Allmänheten har med stöd av allemansrätten i princip rätt att gå, cykla, åka skidor, rida samt köra med häst och vagn på enskilda vägar. Aktuell bestämmelse finner du i: https://lagen.nu/1998:1276#K10P10S1
Amanda RasmussonRådgivare