Andrahandshyresgäst möjlighet att inrymma utomstående

Hej. Har letat runt hela nätet efter ett svar på min fråga men hittar inget. Har man som andrahandshyresgäst rätt att ha en inneboende? Min kompis, som har förstahand, tillåter det men inte fastighetsägaren. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Ditt problem regleras i hyreslagens (12 kapitlet Jordabalken) 41 §. Där stadgas att hyresgästen inte får inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra med för hyresvärden. Denna paragraf riktar sig dock till förstahandshyresgästers möjligheter. Jag anser det däremot möjligt att läsa paragrafen även från andrahandshyresgästs synvinkel. Detta leder till slutsatsen att andrahandshyresgästen får inrymma utomstående, om det ej medför men för förstahandshyresgästen. Se JB 12 kap (https://lagen.nu/1970:994) Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare