Gåva från styvfar - förskott på arv?

Enl. mammas och styvfars testamente ärver vi 3 syskon 1/3 var efter bådas bortgång. En av oss erhöll en stor summa pengar från styvfar 1 år före styvfars bortgång. Inget gåvobrev finns och de 2 andra syskonen hade ingen kännedom om detta. Räknas denna summa som gåva eller förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Först och främst är gåvobrev eller övriga syskons kännedom om en gåva som består av pengar inte nödvändigt för att gåvan ska vara giltig. I det fortsatta svaret utgår jag från att er mamma och styvfar var gifta. En makes gåva till sitt styvbarn räknas som huvudregel som förskott på arv och ska alltså avräknas från arvet, om inte annat varit avsett av givaren. (6 kap. 7 § ÄB, https://lagen.nu/1958:637). Om det inte framgår vad som varit avsett räknas gåvan som förskott på arv. Detta gäller dock inte ifall gåvan inte tillhörde makarnas giftorättsgods, dvs. om det fanns ett äktenskapsförord enligt vilket pengarna endast tillhärde din styvfar.
Daniel EkwallRådgivare