Kan man krävas att arbeta under studieledighet?

Hej! Jag har blivit beviljad studieledighet från aug i år till juni 2013 utan någon överenskommelse om jobb under denna tid. Min fråga är om min AG då kan kräva att jag kommer in och jobbar under min studieledighet?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga De allmänna reglerna för frågan du ställer regleras i Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, den så kallade Studieledighetslagen (https://lagen.nu/1974:981). Denna lag är enligt 2 § 1 st. tvingade till din (arbetstagarens) förmån, vilket innebär att personliga avtal om att vissa förmåner ska inskränkas eller falla bort helt är verkningslösa. Har ni ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan dock vissa undantag från denna tvingade lag få göras, därför rekommenderar jag dig att hur som helst kontrollera detta. I denna lag finns ingen uttrycklig regel som direkt behandlar din fråga. Men eftersom du redan har fått din studieledighet beviljad och som du säger att ni inte har avtalat om att du ska arbeta något under denna tid kan din arbetsgivare, som jag tolkar det, inte begära att du ska komma in och arbeta under denna tid. Det skulle vara att inskränka din beviljade ledighet enligt ovan, vilket alltså inte är tillåtet. Då din ledighet som konstaterat redan är beviljad och påbörjad kan arbetsgivaren inte heller kräva att dina studier skjuts upp, vilket annars är en möjlighet denne har enligt den nämnda lagen. Med vänliga hälsningar Ida Persson
Ida PerssonRådgivare