Entledigande av testamentsexekutor och begränsning av dennes uppdrag.

Hej Har en fråga som rör testamentsexekutor. Hur bundna är dödsbodelägarna av att det i ett testamente står angivet att en viss person/bouppteckningsfirma skall vara testamentsexekutor. Under vilka förutsättningar skulle dödsbodelägarna kunna frångå att överlämna uppdraget till den som är angiven i testamentet som exekutor och istället överlämna uppdraget till en firma som man har större förtroende för? Kan uppdraget som testamentsexekutor (utsedd av den avlidne) begränsas till att bara omfatta vissa delar av det arbete som ska utföras efter det att testatorn avlidit; boupptecking, arvvsskifte, försäljning av aktier, försäljning av bostad/villa samt lösöre. Vem initierar/fattar i så fall beslut om en sådan begränsning? Kan dödsbodelägarna göra detta?

Lawline svarar

Hej. Tack för dig fråga! Testamentsexekutorns ställning är beroende av att testamentet är giltigt. Om man som dödsbodelägare anser att testamentet är ogiltigt, kan det klandras. Om dödsbodelägare av annan orsak anser att testamentsexekutorn inte är lämplig ska rätten pröva denna fråga. Detta kan ske på anmälan från dödsbodelägare. Kom dock ihåg att arvlåtarens vilja ofta tillmäts större vikt än dödsbodelägarnas. Den som är utsedd till testamentsexekutor ska ha hand om alla åtgärder som behövs för boutredningen, om inte annat står skrivet i testamentet. Observera dock att testamentsexekutorn inte inskränker den rätt som tillkommer efterlevande make eller sambo. Det är endast om denne är arvinge eller testamentstagare som exekutorn ska ha hand om förvaltningen i dennes ställe. Testamentsexekutorn har förtur till uppdraget som boutredningsman om dödsbodelägarna ansöker om sådan. En annan boutredningsman kan utses om skäl visas för att exekutorn inte är lämplig för uppdraget. På så vis kan exekutorns uppdrag begränsas. En begäran om detta ska lämnas till rätten. Vänligen,
Frida LindbergRådgivare