Hur man avgör om någon blivit förtalad

Hej! Min bror är döende i en hjärntumör. De har nu skägget sig mellan hans fru och oss (hans mamma och systrar), det har gått så långt, att hon på sin blogg skriver att min mamma har lurat min bror på pengar, vilket är lögn, hon skriver att min mamma är manipulativ, att hon bor i ett råttbo mm. Hon får min mamma att framstå som elak och att hon försöker lura till sig arv och pengar. På bloggen har min brors fru bild på sig själv, min bror, sina barn och har skrivit vilket område dom bor i. Hon har även lämnat ut en länk till sin blogg till alla dom känner och många vi känner, nu vet ju många vilka vi är och frågar ständigt va som stämmer och inte stämmer, vi är så trötta på det och min bror har bett henne sluta, men hon fortsätter. Va ska vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning kan bli dömd för förtal enligt kapitel 5 § 1 Brottsbalken (BrB). För att hålla isär förtal och förolämpning, som regleras i kapitel 5 § 3 BrB skiljer man mellan kränkningar mot en persons "goda namn och rykte" (förtal) och en persons egen känsla av att vara aktad och ansedd (förolämpning). En annan skillnad mellan förtal och förolämpning är att en nedsättande uppgift måste vara spridd till en tredje part för att kunna röra sig om förtal, medan förolämpning inte innebär att någon mer än den kränkta personen hört den nedsättande uppgiften. För att avgöra om någon har blivit utsatt för förtal går man igenom följande steg: 1. Har en uppgift lämnas om någon? 2. Är uppgiften nedsättande? 3. Var personen som spred uppgiften skyldig att sprida den? 4. Hade gärningsmannen uppsåt för att sprida uppgiften? Uppgift definieras enligt BrB som ett påstående vars sanningshalt kan prövas. Om någon är manipulativ eller tjuvaktig är två exempel på uppgifter som är sanna eller falska. När din svägerska publicerade dem på sin blogg lämnade hon ut uppgiften till en tredje part (bloggläsarna). Att utpeka någon som manipulativ och tjuvaktig är även två exempel på uppgifter som är nedsättande, dvs ämnade att utsätta någon för annans missaktning. Punkt 3 handlar om situationer när den som lämnade den nedsättande uppgiften kan gå fri från straff. För det första krävs att uppgiften är *sann* samt att din svägerska hade skäl för att lämna den. För det andra är möjligheterna att undkomma straff på grund av detta begränsade, exempel på när regeln används är när någon vittnar i en rättegång. Därför tror jag att det kan bli svårt för din svägerska att undslippa straff på grund av detta. Den sista punkten handlar om vad gärningsmannen avsåg när han/hon spred uppgiften. Om din svägerska, som du beskriver det, publicerat nedsättande uppgifter om din mamma enbart för att framställa henne i dålig dager så finns det inget hinder för en fällande dom här heller. Om hon däremot inte avsett att sprida uppgiften (exempelvis om någon annan publicerat uttalandena i hennes namn) kan man börja prata om att hon inte haft uppsåt. Notera att det endast är den som blivit utsatt för förtal som kan väcka åtal enligt kapitel 5 § 5 BrB, och att du alltså inte kan väcka åtal om inte din mamma vill göra det. Om ni vill göra något åt saken råder jag dig alltså till att be din mamma polisanmäla blogginläggen. Länk till brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Hoppas du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare