Förtal, falsk angivelse och obefogad angivelse.

Vi har en stugu granne som under flera år hotat och trakasserar oss. Självklart polisanmäler vi allt men det är svårt att få rätt utan bevis. Vi har därför börjat spela in allt som det skriks om. Nu har därför grannen ändrat taktik och använder sig istället av kommun och andra myndigheter för att fortsätta föra livet surt för oss. Tex. Anmäla om allt möjligt strunt som olovliga byggen (som inte alls är det) o sedan överklaga o överklaga .... Är det verkligen tillåtet att göra så? Uppenbart att det inte finns något bakom alla anmälningar. Vi måste ju svara på allt viket tar massa tid o kraft.. Känns som solklart fall av trakasserier??

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Att er granne anmäler er utan någon grund och i syfte att trakassera er kan innebära att olika brottsbestämmelser aktualiseras. Er granne kan ha gjort sig skyldig till falsk angivelse 15 kapitlet 6 § Brottsbalken. (https://lagen.nu/1962:700#K15P6S1). Med falsk angivelse innebär det att någon anmäler en annan person som är oskyldig för att ha begått ett brott. Oftast handlar det om att någon hos polisen gör en polisanmälan men det kan även avse andra myndigheter. Anmälan ska vara någorlunda allvarlig och det ska finnas en risk att någon faktiskt tror på vad som sägs samt vara något allmän åklagare kan väcka åtal för. Er granne skulle även kunna bli dömd för obefogad angivelse enligt andra stycket i ovan nämnda paragraf om grannen menar att denne inte insåg att ni var oskyldiga men borde ha insett det. Andra stycket kräver att anmälaren tror att den de anmäler är mer oskyldig än skyldig, alltså angivaren har skälig anledning att tro att offret är oskyldig. Men lagrummet används främst när anmälan görs till åklagare eller polismyndighet. En annan möjlighet är att istället anmäla er granne för förtal, enligt 5 kapitlet 1 § Brottsbalken.(https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1) För att förtalsbestämmelsen ska aktualiseras krävs att er grannes anmälande kan anses ha utpekat er som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars varit ägnat att utsätta honom för andras missaktning. Genom att utan grund anmäla någon upprepade gånger till myndigheter borde definitivt uppfylla lagrummets första del, att utpeka annan som klandervärd. Men om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifterna och de var sanna, eller att grannen hade skälig grund för att tro att de var sanna, kan er granne inte dömas till ansvar. Det är svårt att ge er konkreta tips då jag inte har all nödvändig fakta men hoppas att mitt svar har hjälpt er något. Avslutningsvis vill jag påpeka att det är bra att ni spelar in allt som sägs och sparar allt som kan vara till nytta i bevishänseende vid en eventuell framtida tvist. Vänligen,
Isabelle JanssonRådgivare