Misstänkts rätt till utskriven kopia av förundersökning

Hejsan! Jag har en fråga som kretsar kring processrätten. Då en polismyndighet har skrivit klart en utredning kring ett fall så har den åtalad rätt att läsa denne, eller hur? Min fråga är då om man även kan begära att få en utskriven kopia tillhanda eller om man endast får läsa igenom och godkänna den? Jag vet att advokater, åklagare osv får en utskriven kopia men kan även den åtalade få en sådan? Mvh.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det är sant att den som står åtalad för brott har rätt att ta del av den information som framkommit under förundersökning. Det är inte vanligt att den som står misstänkt får en egen tryckt kopia av det material som finns medtaget i förundersökningen innan åtal har väckts. Insynsrätten innebär under detta stadium ingen uttrycklig rätt till att få del av dokument. Dock finns det möjlighet att i vissa fall få detta beviljat. Ofta förekommande är att den misstänkte tillsammans med sitt ombud får information om vad som framkommit i förundersökningen. Detta framgår i 23 kap. 18 § 1 st. Rättegångsbalken (RB) Det är först efter det att åklagaren fattat beslut om att väcka åtal som den fullständiga insynsrätten kan göras gällande. Förundersökningsprotokollet omfattas då av offentlighetsprincipen. Detta innebär att materialet mot avgift blir tillgängligt för varje svensk medborgare. Dock med undantag för eventuella sekretessbestämmelser. Om åklagare beslutar att inte väcka åtal blir förundersökningsmaterialet inte offentligt. Detta framgår i 23 kap. 21 § 4 st. RB. Hoppas jag kunnat bringa klarhet i din frågeställning. Med Vänlig Hälsning Länkar: Rättegångsbalk: https://lagen.nu/1942:740
Hannah JakobssonRådgivare