FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/11/2006

Vad innebär det att juridisk person köper bostadsrätt?

hej! vad innebär det att som juridisk person köpa en bostadsrätt? Fördelar och nackdelar mot att stå på kontraktet själv (ensam ägare till ett AB).

Lawline svarar

Hej, Om en juridisk person köper en bostadsrätt innebär det att det är den juridiska personen, aktiebolaget, som är medlem i föreningen. Förutom att det är bolaget som står för själva inköpskostnaden finns det flera skattemässiga fördelar. Bolaget kan göra årliga värdeminskningsavdrag och avdrag för reparationer om sådana utförs som minskar bolagets skattepliktiga vinst och därmed den slutliga bolagsskatten. Nackdelarna med att köpa bostadsrätt som juridisk person är att inte är alla bostadsrättsföreningar som tillåter juridiska personer som medlemmar. Om det är Du själv som använder bostadsrätten som bostad blir företaget också uttagsbeskattat för Ditt nyttjande enligt 22 kap Inkomstskattelagen se http://www.lagen.nu. Om Du är verksam i betydande omfattning i bolaget kan Ditt eventuella nyttjande också ses som en löneförmån enligt 11 kap 1 § Inkomstskattelagen, se http://www.lagen.nu. Är Du inte verksam men äger andelar i aktiebolaget kan Ditt eventuella nyttjande av bostadsrätten ses som en förtäckt utdelning för vilken Du ska beskattas. Sammanfattningsvis kan alltså konstateras att det är vissa skattemässiga fördelar respektive nackdelar med att köpa sin bostadsrätt via en juridisk person. Den allmänna uppfattning är nog dock att fördelarna klart överväger med tanke på att bolaget står för alla kostnader. Mvh,
Rådgivare