Förtal, förolämpning & handräckning

Hej! En kompis till mig har separerat från sin kille nyss. Nu skickar han sms där han kallar henne diverse otrevliga saker bla psykiskt sjuk, och sprider rykten om att hon ska vara våldsam och slår han. Och när hon nu ska flytta ut sina ägodelar från deras hus så måste dom ut vid ett datum som han bestämt som är helt orimligt annars ska han slänga eller bränna det säger han. Nu är frågan, kan hon göra anmälan för förtal och trakasserier eller annat för att få stopp på han? Och har hon verkligen inte rätt att flytta ut i någorlunda lugn takt?

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor* *Straffrättsliga aspekter* Det kan givetvis vara en brottslig gärning att din väns förra detta pojkvän kallar henne för att vara psykiskt sjuk, spridande av rykten och att hon är våldsam och har slagit honom. Det finns två brott som blir aktuella: Förtal och förolämpning. Om den förra detta pojkvän lämnar uppgift till tredje man om att hans förra detta flickvän är psykiskt sjuk och att hon är våldsam är att lämna en uppgift som är ägnad att utsätta henne för andras missaktning(1). Emellertid är det oftast omöjligt att få en åklagare att väcka åtal för just förtal och förolämpning. Åklagaren skall väcka talan för brott som ligger under allmänt åtal (3). Brott som förtal och förolämpning är emellertid brott som skall väckas av enskild (enskilt åtal), vilket innebär att din vän måste själv ansöka om stämning hos tingsrätten och tala å brottet (4). *Civilrättsliga aspekter* Eftersom det är hans bostad sätter hennes förra detta pojkvän ramarna för när sakerna skall vara ute. Däremot kan han inte göra vad som helst med dem. Eftersom din vän har äganderätt till dessa saker kan den förra detta pojkvännen inte på eget bevåg förgripa sig på hennes egendom. Det skulle till och med vara brottsligt (egenmäktigt förfarande) och han skulle vara skadeståndsskyldig för skadan. Om den förra detta pojkvännen vill ha bort hennes saker måste han söka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten (5). (1) se 5 kap. 1§ brottsbalken (2) se 5 kap. 5§ brottsbalken & 20 kap. 2§ 1st samt 6§ rättegångsbalken (3) se 47 kap. 1§ 1st 1p rättegångsbalken (4) se 3§ 1st 2p Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare