Företrädesrätt till återanställning

Hej, och tack för denna service. Jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist, efter många år som t.v. lärare på ett studieförbund. Jag har lämnat in begäran till återanställning. Min fråga är: Uppsägningstiden är 6 månader och jag har blivit arbetsbefriad under de sista månaderna av uppsägningstiden, trots att jag inte bad om det. Får arbetsgivaren då anställa en ny timanställd lärare under den tiden, även som visstidsanställd, som även löper efter att min uppsägningstid har löpt ut, och på så sätt förbigå min återanställningsrätt? Får arbetsgivaren förlänga den nyanställdas visstidsanställning även efter att min uppsägningstid har gått ut? Det handlar om samma arbetsuppgifter och kvalifikationer som jag hade. Tack

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Det finns två former av upphörande av anställning: uppsägning enligt 7 § lagen om anställningsskydd (LAS) eller avsked enligt 18 § samma lag. Du har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Vid sådana tillfällen föreligger det en rätt för dig att ha en uppsägningstid, vilket innebär att ditt anställningsförhållande inte avslutas direkt utan tar slut när dina sex månader har förflutit enligt 11 § LAS. Även om du inte skulle ha några arbetsuppgifter under din uppsägningstid på grund av arbetsbrist har du fortfarande rätt till den lön och övriga anställningsförmåner enligt 12 § LAS, detta under förutsättning att du står till arbetsgivarens förfogande. Arbetstagare som sagts upp på grund av arbetsbrist har företrädesrätt till återanställning enligt 25 § LAS. Din arbetsgivare är skyldig att fråga dig först innan denna anställer nya anställda under och efter din uppsägningstid. Detta under förutsättning att du varit anställd i mer än tolv månader under de senaste tre åren och att du har tillräckliga kvalifikationer för tjänsten. Av informationen i din fråga tyder det på att bägge kraven är uppfyllda. Rätten till företräde gäller i nio månader från och dagen för uppsägning. Viktigt att komma ihåg är att du som arbetstagare är skyldig att göra anspråk på din företrädesrätt för att denna ska gälla, 27 § LAS. Vidare har du som arbetstagare även en rätt till skadestånd, utöver lönen och andra anställningsförmåner, för arbetsgivarens felaktiga handling, 38 § LAS. Detta i form av ekonomisk ersättning för uppkomma skador som ska kunna styrkas. Viktigt att komma ihåg är att göra anspråk på skadeståndet, om vilja skulle finnas, inom fyra månader från och med att den skadegörande handlingen företogs, 41 § LAS.
Lawline RådgivareRådgivare