FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt07/11/2012

Beskattning vid gåvor av pengar respektiv andel i fastighet

Hej! Min bror och jag äger 50/50 via gåva från vår mor 2001 en fastighet. Jag avser att genom gåvobrev återlämna min del av fastigheten till vår mor. Min bror kommer samtidigt att erhålla förskott på arv på 2,7 msek som han kommer att ge mig via gåvobrev. Inom snar framtid räknar vi med att vår mor kommer att genom gåva ge sin andel av fastigheten till min bror. Är detta ett korrekt tillvägagångssätt? Vilka blir skattekonsekvenserna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är möjligt för dig att ge din andel i fastigheten i gåva till din mor, och till lika är det möjligt för din bror att få ett förskott på arv och att sedan ge dig en penninggåva. Gåvor beskattas inte enligt svensk rätt, dock ser man till avtalens verkliga innebörd ur beskattningshänseende och inte till dess benämning. I ert fall verkar det som att penninggåva du mottager av din bror i verkligheten är en betalning för att du ger upp din andel i fastigheten, som slutligen kommer att tillfalla din bror. Om det kan visas att det i själva verket rör sig om en betalning för din andel i fastigheten kommer du att beskattas för den eventuella realisationsvinst som du gör vid försäljningen av din andel. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare