Förtal mot myndighet/land

Om man anmäler ett lands/ en myndighets missförhållanden, kan detta tolkas som förtal = missaktning, om det är grundat och har ett stort allmän intresse att missförhållandena åtgärdas? Jämför Lex.

Lawline svarar

Hej! Jag tolkar din fråga som att det inte är fråga om att peka ut någon särskild individ, utan mer allmänna missförhållanden i ett land/myndighet. För det första måste det sägas att det följande enbart gäller för brott som begåtts inom Sverige om som därför svensk lag ska tillämpas på. Det är möjligt att det skulle kunna vara kan vara straffbart i någon annat land. Förtal hittas i femte kapitlet första paragrafen brottsbalken (se här: https://lagen.nu/1962:700#K5 ). Där framgår det av paragrafen att man måste utpeka "någon", det vill säga en fysisk person. Att uttala sig generellt om ett företag eller någon annan juridisk person kan alltså inte medföra straffansvar för förtal. Vidare har vi i Sverige en lång tradition av en väl utvecklat tryck- och yttrandefrihet, där en av grundstenarna är en oberoende och undersökande journalistisk verksamhet där avslöjanden rörande missförhållanden och dylikt inom t.ex. myndigheter värnas. Detta uttrycker sig bland annat i det så kallade källskyddet, vilket i korthet innebär att om du skulle föra dessa uppgifter vidare till en journalist är du som källa skyddad från att bli avslöjad, även om ditt eget handlande varit brottsligt. Återkom gärna om det är så att du har vidare funderingar! Med vänliga hälsningar,
Leo AnderssonRådgivare