Återta polisanmälan när fordon återställts

Kan man dra tillbaka en polisanmälan om stöld av fordon då fordonet återställts till ägaren?

Lawline svarar

Hej! Det går inte att ta tillbaka en polisanmälan då polisen har en utredningsskyldighet av alla brott som faller under allmänt åtal, se polislagens 2 paragraf 3:e punkten (https://lagen.nu/1984:387 ). I det här fallet har en förundersökning inletts i och med att du har gjort din anmälan. Detta regleras i 23:e kapitlet rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740 ). En förundersökning kan läggas ner av polismyndighet eller åklagare, beroende vem som är förundersökningsledare. Detta ska enligt 4-4 a paragraferna ske om det bland annat inte längre finns anledning att fullfölja förundersökningen. I ditt fall framgår det inte varför bilen återställts, om det är så att det hela var ett missförstånd kan detta vara en anledning till att lägga ned förundersökningen. Annars ska förundersökningen genomföras oberoende av vad den som gjort anmälan vill, i den mån det kan leda till åtal. Om förundersökningen inte läggs ner, ska det sedan beslutas om åtal ska väckas eller inte. Stöld faller under allmänt åtal, och i sådant fall är det åklagaren som är behörig att åtala enligt 20:2 rättegångsbalken. Vidare gäller det för åklagaren så kallad absolut åtalsplikt enligt 20:6 rättegångsbalken, vilket innebär att åklagaren ska åtala om denne finner att bevisningen som finns kommer leda till en fällande dom. Då det som sagt inte framgår några detaljer av vad som hänt kan jag endast spekulera, men då bilen återställts lär inte någon stöld kunna styrkas eftersom det kräver att den som snodde bilen haft som tanke att behålla den när personen tog den (tillägnelseuppsåt). Beroende på anledningen till återställandet av bilen är det svårt att säga vad som kommer att hända. Svaret på din fråga är alltså att det går inte att ta tillbaka en polisanmälan. Om du vill veta mer, så återkom gärna med en mer utförlig redogörelse för händelsen så kan du få en bättre uppskattning! Med vänliga hälsningar,
Leo AnderssonRådgivare