Gåva av fastighet från privatperson till företag

Hej, Vid gåva av fastighet från privatperson till företag övergår nedlagd anskaffningsutgift till gåvomottagaren, även uppskjuten skatt hos gåvogivaren övergår. Är det så att företaget upptar mellanskillnaden som vinst eller förlust?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I det följande kommer jag att använda förkortningen IL vid hänvisning till inkomstskattelagen (se lagtext https://lagen.nu/1999:1229).

Vid gåva av fastighet och andra tillgångar inträder gåvotagaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation (se 44 kap. 21 § 1 st. IL). Denna regel ger uttryck för den s.k. kontinuitetsprincipen och innebär mycket riktigt att den tidigare ägarens anskaffningsutgift övergår till gåvotagaren. Vid gåvotagarens framtida försäljning av tillgången kommer kapitalvinsten därmed att omfatta värdestegring som uppstått under såväl den tidigare ägarens som gåvotagarens innehavstid.

Jag utgår ifrån att den uppskjutna skatten som du talar om är möjligheten till uppskov enligt 47 kap. IL och att detta uppskovsbelopp hänför sig till en fastighet som du redan sålt. Enligt 47 kap. 11 § 1 och 3 st. IL ska ett tidigare beviljat uppskovsbelopp återföras till beskattning vid den tidpunkt då den nya fastigheten (alltså din nuvarande) säljs eller ges bort. Du kommer alltså att bli tvungen att ta upp uppskovsbeloppet till beskattning vid den tidpunkt då du ger fastigheten till företaget.

Företaget övertar som sagt den tidigare ägarens anskaffningsutgift. Företaget ska emellertid inte ta upp något till beskattning förrän företaget i sin tur säljer fastigheten. I enlighet med den s.k. realisationsprincipen gäller enligt 44 kap. 26 § IL (genom hänvisning i 14 kap. 9 § IL) att kapitalvinster ska tas upp tas upp som intäkt (och därmed beskattas) det beskattningsår då tillgången säljs.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare